23948sdkhjf

Örebro på väg mot BRT

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Det ska vara snabbt och smidigt att åka buss även i Örebro kommun. Det menar ledamöterna i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd som 12 februari fattade beslut om att ta ytterligare ett steg mot en förbättrad kollektivtrafik i Örebro.

Enligt prognoser kommer antalet resor i Örebro år 2040 att vara 35 procent fler än vad som är fallet i dag. För att undvika att gatorna, som redan i dag är hårt belastade, stoppas upp till följd av detta måste fler resenärer välja kollektiva färdsätt.

På de mest trafikerade vägarna i Örebro tar det i dag dubbelt så lång tid att åka buss jämfört med bil. Så kan vi inte ha det. Ska vi locka fler att välja bussen måste resorna bli snabbare och enklare, säger Nina Höijer (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

För att åstadkomma dessa snabba och enkla bussresor fattade samhällsbyggnadsnämnden i dag beslut om att gå in i ett samarbetsavtal med Örebro kommun avseende etapp 1 av Bus Rapid Transit, BRT. BRT har även kallats superbussar och spårvagn på gummihjul, och kännetecknas bland annat av hög turtäthet, egna filer och anpassade hållplatser.

– BRT-systemet används redan i flera städer, och vi kommer att ta med oss de goda exempel som vi fått till oss nu när vi tillsammans med Örebro kommun går vidare i detta arbete, säger Magnus Lagergren (KD), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Med BRT beräknas restiden minska med 20-30 procent, vilket ökar så väl bussarnas attraktivitet som deras produktivitet. Det senare beror på att samma buss och samma busschaufför kan köra flera turer under sitt arbetspass, och kan på så sätt förflytta fler personer utan att kostnaderna ökar i någon större omfattning. Filerna som BRT kör i kommer även att kunna trafikeras av de vanliga stads- och länsbussarna samt av utryckningsfordon.

Etapp 1, som samhällsbyggnadsnämnden i dag fattade beslut om, är sträckan mellan Brickebacken och Tegnérlunden. Sträckningen täcker in stora delar av centrum, och väntas vara klar under år 2025.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området, rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Nyhetsbrev

Elflygspremiär i höst

Arkiv

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Förtalsanmälan mot museum

Den nu aktuella utställningen om nationalsocialismens historia på Norrköpings stadsmuseum har polisanmälts för förtal.

1

Örebro på väg mot BRT

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Plus

Transportsektorns forskningsleverantör

Tomas Svensson är inne på sitt tredje år som generaldirektör för VTI - institutionen som levererar kunskap på beställning.

Två delar på norrländska nattågen

Uppstickare in i finrummet

Ännu ett rederi valde Hogia

Hogia har vunnit ännu ett rederikontrakt som nu inför ett helt nytt bokningssystem.

Bäst på brottsförebyggande

SL-trafiken slog rekord

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

1

Volvo Bussar i glädjerus

Fler vill resa hållbart

Tillfälligt toppjobb

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.359