23948sdkhjf

Det här tåget är riktigt grönt

SJ har vunnit utmärkelsen Sveriges Grönaste Varumärke 2019 – för sjunde gången.

SJ:s miljö- och hållbarhetsarbete fick högst betyg av alla 105 utvalda varumärkena från nio branscher i varumärkesföretagets Differs årliga undersökning.

– Utmärkelsen är ett fantastiskt kvitto på att det inte räcker med att enbart prata hållbarhet – man måste fylla det med substans också. Medan andra varumärken hoppas på framtida lösningar har SJ erbjudit klimatsmarta tågresor i nära nog hundra år. Det skapar förtroende, säger Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet och är ett miljömässigt bra val. SJ köper 100 procent förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

– I en tid när omställningen till ett hållbart samhälle är viktigare än någonsin betyder detta särskilt mycket. Att välja SJ är en konkret insats för klimatet och den här utmärkelsen stärker det budskapet, säger Victoria Burgoyne, hållbarhetsansvarig på SJ.

För tolfte året har varumärkesföretaget Differ undersökt ”Sveriges Grönaste Varumärke”. Svenska konsumenter har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 105 utvalda företag inom branscherna apotek, bank, bilar, dagligvaruhandeln, el, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport.

SJ tävlar i kategorin transport som avser transport med tåg, flyg, färjetrafik och buss och har varit branschvinnare i kategorin varje år sedan 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156