23948sdkhjf

Transportföretagen: "Vi behöver mycket mer!"

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Trots uppväxling med fler insatser i rätt riktning är läget för allvarligt och stegen fortfarande för små – det anser Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Transportföretagen har som sin främsta fråga sedan dag ett i coronakrisen uppvaktat regeringen om att utöka permitteringsstödet till 100 procent. Regeringen meddelar i dag 80 procents permitteringsstöd, det är välkommet men inte tillräckligt.

Hundra procents permitteringsstöd hade kunnat innebära färre varsel om uppsägningar och att transportsektorn kan vara snabbare igång med hyfsat bibehållen konkurrenskraft när krisen är över. Men fortfarande saknas rejäla satsningar från regeringen även om det som görs är välkommet och i rätt riktning.  

– Vi befinner oss i en kris som mera likar ett krigstillstånd än en lågkonjunktur. Det innebär att regeringen måste satsa mycket mera kraftfullt på att bevara svenska företags existens och konkurrenskraft. Annars kommer vi snabbt bli omsprungna den dag krisen är över. Ett av våra främsta förslag sedan dag ett har varit ett permitteringsstöd på 100 procent för att undvika varsel. Det är positivt att regeringen stärker permitteringsstödet men 80 procent är inte tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

– Vi vill se kontant stöd till bussbolagen och vi vill se möjligheten att permittera till hundra procent, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Om hela marknaden går till noll på intäktssidan, då måste man få stöd med hela kostnadssidan. Därför är det så viktigt att vi får korttidspermittering på upp till hundra procent. Dessutom ett stöd till bolagen bland annat genom en förändring av paketreselagen. Det här är ganska konkreta åtgärder som vi ser ett stort och omedelbart behov av.

– Det här är otroligt viktigt och det är därför vi driver de här frågorna, säger Annika Nordin.

– Vi måste se till att det finns infrastruktur kvar när det gäller alla slags transporter. Vi får inte slå ut den infrastrukturen på grund av att myndigheter vidtagit åtgärder som gör att en hel marknad slås ut i dagar och veckor. Därför vill vi se stödåtgärder till bland annat bussföretagen men det gäller också samtliga medlemskategorier inom Transportföretagen som drabbas här.

– Vi har gått fram med flera förslag liknande den danska och den norska modellen där regeringarna gjort med för transportsektorn. Det behövs åtgärder även i Sverige som lyfter av kostnaden så att våra drabbade företag kan ställa om.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125