23948sdkhjf

Transportföretagen: "Vi behöver mycket mer!"

Trots uppväxling med fler insatser i rätt riktning är läget för allvarligt och stegen fortfarande för små – det anser Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Transportföretagen har som sin främsta fråga sedan dag ett i coronakrisen uppvaktat regeringen om att utöka permitteringsstödet till 100 procent. Regeringen meddelar i dag 80 procents permitteringsstöd, det är välkommet men inte tillräckligt.

Hundra procents permitteringsstöd hade kunnat innebära färre varsel om uppsägningar och att transportsektorn kan vara snabbare igång med hyfsat bibehållen konkurrenskraft när krisen är över. Men fortfarande saknas rejäla satsningar från regeringen även om det som görs är välkommet och i rätt riktning.  

– Vi befinner oss i en kris som mera likar ett krigstillstånd än en lågkonjunktur. Det innebär att regeringen måste satsa mycket mera kraftfullt på att bevara svenska företags existens och konkurrenskraft. Annars kommer vi snabbt bli omsprungna den dag krisen är över. Ett av våra främsta förslag sedan dag ett har varit ett permitteringsstöd på 100 procent för att undvika varsel. Det är positivt att regeringen stärker permitteringsstödet men 80 procent är inte tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

– Vi vill se kontant stöd till bussbolagen och vi vill se möjligheten att permittera till hundra procent, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Om hela marknaden går till noll på intäktssidan, då måste man få stöd med hela kostnadssidan. Därför är det så viktigt att vi får korttidspermittering på upp till hundra procent. Dessutom ett stöd till bolagen bland annat genom en förändring av paketreselagen. Det här är ganska konkreta åtgärder som vi ser ett stort och omedelbart behov av.

– Det här är otroligt viktigt och det är därför vi driver de här frågorna, säger Annika Nordin.

– Vi måste se till att det finns infrastruktur kvar när det gäller alla slags transporter. Vi får inte slå ut den infrastrukturen på grund av att myndigheter vidtagit åtgärder som gör att en hel marknad slås ut i dagar och veckor. Därför vill vi se stödåtgärder till bland annat bussföretagen men det gäller också samtliga medlemskategorier inom Transportföretagen som drabbas här.

– Vi har gått fram med flera förslag liknande den danska och den norska modellen där regeringarna gjort med för transportsektorn. Det behövs åtgärder även i Sverige som lyfter av kostnaden så att våra drabbade företag kan ställa om.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063