23948sdkhjf

Danskt klartecken för Fehmarn-tunnel

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Det har varit en segsliten process, men nu har en bred politisk majoritet givit klartecken för att sätta igång byggandet av Femern Bælt-förbindelsen på den danska sidan. Byggstarten planeras till januari 2021 med idrifttagande i mitten av 2029.

Femern Bælt-förbindelsen blir en ny port till Europa och en port till framtidens gröna transportlösningar. Förbindelsen kommer att medföra stora och viktiga samhällsekonomiska vinster för såväl Danmark som för övriga Europa. Den betyder att vi kan förkorta restiden med bil med en timme och upp till två timmar med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg, ger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Det är ett historiskt beslut som gör det möjligt att aktivera de stora anläggningskontrakten och inleda byggandet på den danska sidan. Nu kommer vi snart att kunna se stora anläggningsarbeten påbörjas i Rødbyhavn..

I stället för att invänta den tyska domstolsprocessen med överklaganden av myndighetsbeslut som godkänt förbindelsen, utnyttjar vi tiden till att påbörja byggandet på dansk sida. Därmed skapas många nya arbetsplatser på Lolland som bidrar till att sätta fart på ekonomin igen.

Ett projekt som det tagit många år att ro i land går därmed in i en betydligt hetare fas även om det dröjer ytterligare ett drygt halvår innan de stora jobben kan inledas. Redan 2011 stod det klart att den 18 kilometer långa tunneln skulle byggas i form av en sänktunnel – enligt planen med två rör för tågtrafiken och två dubbelfiliga rör för fordonstrafiken. Inför valet av byggmetod studerades fyra helt olika lösningar – de tre som valdes bort var borrad tunnel, hängbro och snedkabelbro.

Nu har också det beslut fattats som gör det möjligt för byggherren – Femern A/S, ägt av danska staten – att aktivera de kontrakt som tecknades i maj 2016 med konsortiet Femern Link Contractors (FLC) och som omfattar projekt till ett värde av motsvarande 43 miljarder svenska kronor av de cirka 90 miljarder kronor som hela projektet beräknas kosta i nuvarande penningvärde.

I kontraktet ingår bland annat en tunnelelementfabrik samt tillverkning av 79 tunnelelement, vart och ett cirka 200 meter långt och med en vikt på 73 000 ton samt tio specialelement. Som jämförelse kan nämnas att de 20 element som ingår i Öresundsförbindelsens tunneldel är 176 meter långa och väger runt 55 000 ton. Produktion av de första tunnelelementen beräknas komma igång 2023 med start för utskeppning och nedsänkning av det första elementet i början av 2024.

Innan tunnelelementen kan sänkas ner till havsbotten krävs dock ett omfattande schaktarbete under vatten. Där tunneln ska ligga anläggs först ett upp till 60 meter brett och 16 meter djupt schakt längs den 18 kilometer långa sträckan. Totalt handlar det om uppskattningsvis 19 miljoner kubikmeter sten och sand som bland annat är tänkt att användas för att anlägga nya naturområden på i första hand Lolland, men även på Fehmarn.

Andra delar som ingår i entreprenaden är tunnelportalerna vid Rødbyhavn och Puttgarden samt byggnader för bostäder och administration. Förhoppningen var att komma igång med byggandet redan i sommar, men framför allt convid 19-pandemin har skjutit fram byggstarten till efter kommande årsskifte.

Förhoppningen är att kunna ta igen åtminstone en del av förseningen genom att ändra i tidplanen för de installationsentreprenader som ännu inte upphandlats.

Arbetet beskrivs som det hittills mest omfattande anläggningsprojektet i dansk historia. Med en längd på 18 kilometer blir det världens i sitt slag längsta tunnel. Bland renodlade vägbroar är norska Lærdalstunneln mellan Bergen och Oslo längre med sina 24,5 kilometer. Där tunneln ligger som djupast rör det sig om 39 meter under havsytan. Själva restiden under vattnet beräknas till tio minuter med bil och sju med järnväg.

Finansiering blir precis som för Storebælt- och Øresundsförbindelserna användaravgifter.

Fakta

FLC-konsortiet

  • Vinci Construction Grands Projets S.A.S. (Frankrike)
  • Per Aarsleff Holding A/S (Danmark)
  • Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland)
  • Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland)
  • CFE SA (Belgien)
  • Solétanche-Bachy International S.A.S. (Frankrike)
  • BAM International B.V. (Holland)
  • Cowi A/S, Rådgiver (Danmark)
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172