23948sdkhjf

Transportföretagen: ”Gör som grannländerna!”

Stöden i Sverige är slut men coronakrisen pågår fortfarande – Transportföretagen efterlyser åtgärder som redan finns i grannländerna.

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall, enligt Transportföretagen som vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark.

Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Coronakrisen har slagit hårt och skoningslöst mot persontransportsektorn där flygbolag, taxibolag, rederier och bussföretag förlorat 80–90 procent av sin omsättning. För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter krisen måste stödinsatserna fortsätta. En transportsektor i kris innebär att flera andra branscher och delar av samhället drabbas och därmed ytterst vår vardag eftersom transporterna är en förutsättning för allt annat att fungera.

– Det här är ingen vanlig kris, den slår brett mot i övrigt livskraftiga och sunda företag. Persontransportsektorn tillhör de sektorer som drabbades först av krisen och mycket tyder på att den också kan komma att tillhöra de sektorer som lämnar krisen sist. Olika företag befinner sig i olika situationer, men för många branscher och företag är fortsatta stöd nödvändiga. I ett läge där det fortsatt finns behov av restriktioner av vårt resande behöver staten också hjälpa företagen att övervintra, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Danmark och Norge sjösatte kontantstöd till drabbade näringar tidigare än Sverige i våras. De har nu dessutom förlängt stöden och utvecklat dem för att stötta besöksnäringen, inklusive transportsektorn. Vårt budskap är därför lika som i våras att den svenska regeringen behöver följa Danmarks och Norges exempel.

  • Förläng och utveckla omställningsstödet. Mars och april är inte tillräckligt. Det behövs även för sommaren och hösten.

  • Förläng korttidsarbete upp till 80 procent och ge sänkta arbetsgivaravgifter för drabbade företag året ut.

  • Ge stöd till regionala flygplatser och flygtrafikledningen.

  • Ersätt kollektivtrafiken för förlorade biljettintäkter och öka resurserna för upphandling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063