Störningar i Norrtågstrafiken
Ett nyinstallerat signalsystem på Haparandabanan krånglar, vilket ger stora problem med punktligheten. Dessutom sker just nu många banarbeten på bland annat Botniabanan, varför det kommer vara en del störningar i Norrtågstrafiken framöver.
–Vår personal som jobbar i tågen och på driftledningen gör ett fantastiskt arbete för att ändå hålla igång trafiken så gott det går, trots alla banarbeten och problem med det nya signalsystemet, säger Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken, Christer Berglund.
Det var den 1 april som Vy Tåg tillsammans med Norrtåg startade trafiken till och från Haparanda. Inför trafikstarten installerade Trafikverket det nya europeiska signalsäkerhetssystemet ERTMS som från starten visat sig ha omfattande inkörningsproblem. Systemet har visat sig vara känsligt vilket kan leda till att tåget nödstoppar omotiverat.
– Jag vill betona att det inte är något säkerhetsproblem men vi behöver hålla en reducerad hastighet vilket gör det svårt att hålla tidtabellen, säger Christer Berglund.
Trafikverket arbetar intensivt tillsammans med sina underleverantörer, och fordonsleverantören för att hitta orsaken och åtgärda problemen. Hur lång tid det tar vet man ännu inte.
– Samma tåg som vi använder på Haparandabanan går bra på andra sträckor med samma signalsystem. Vi upptäckte att tågen inte fungerade så bra ihop med det nya signalsystemet på Haparandabanan när vi utbildade förare inför trafikstarten. Efter ett stort antal testkörningar lyckades dock våra förare hitta metoder för att minska störningarna något, säger Christer Berglund.