23948sdkhjf

Vätgasdrivet tåg visas för första gången upp i Sverige

I Östersund visade Alstom under onsdagsmorgonen upp det första tåget i världen som drivs av vätgas.  

Det klarblåa tåget Coradia iLint från Alstom rullade in på perrongen i Östersund i morse. Tåget har redan trafikerat järnvägarna i Tyskland, Nederländerna, Italien och Österrike. Nu är förhoppningarna om att öka efterfrågan  vätgasdrivna tåg och reducera koldioxidutsläppen även i Sverige.  

Fordonet har en maxfart på 140 kilometer i timmen, kan ta emot upp till 300 passagerare och har en räckvidd på 1000 kilometer. Det gör att vätgasen sällan behöver fyllas på. Det kan ta mellan en till två dagar innan tåget behöver tankas, menar Andreas Frixen på Alstom. 

Att ersätta ett regionalt dieseltåg med ett vätgaståg kapar de årliga utsläppen motsvarande de årliga utsläppen från 400 bilar, menar Alstom.

Företaget har samarbetat med Inlandsbanan för att se över möjligheterna om att köra vätgaståg i de nordliga delarna av landet, något som Inlandsbanan ser positivt på. 

Under uppvisningen berättade Mats Portinsontillförordnad vd på Inlandsbanan att de driver ett projekt som heter “Vätgas i inlandet” där de bland annat planerar produktionsanläggningar för vätgas. 

 Inlandsbanan har en unik möjlighet, den passerar stora älvar och vindkraftverk. Det finns flera användningsområden för vätgas, bland annat för att kraftförsörja vagnar. Ett annat är kyltågen som transporterar fisk som har dieselaggregat i dag. Här skulle vi kunna använda vätgaståg. Tågen skulle också kunna användas som reservkraftverk utanför sjukhus, säger han.  

Med vätgastågen behövs också en logistisk lösning, menar Mats PortinsonMöjligheterna att köra speciella containrar på järnvägen skulle kunna leverera vätgas från norr till mellersta Sverige. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096