23948sdkhjf

Vart femte Mälartåg inställt – SJ krävs på ersättning

I slutet av oktober införde SJ ett planeringssystem som nu visar sig ha stora brister och man har blivit tvungen att ställa in 140 avgångar i Stockholm - Mälardalen de sista två veckorna. Under fredagen är var femte tågavgång med Mälartåg inställd. Mälardalstrafik har nu dagliga uppföljningar med SJ och framlägger också krav om ersättning från SJ för den stoppade trafiken. 

– Att SJ ställer in vart femte tåg i Stockholm-Mälardalen gör mig heligt förbannad. Trafiken måste komma igång igen och resenärerna måste kunna lita på att tåget kommer. SJ måste ersätta för den skada man åsamkat, inte bara vår kollektivtrafik, utan också alla pendlare i Stockholm-Mälardalen, säger Kristoffer Tamsons (M), styrelseordförande Mälardalstrafik och trafikregionråd i Region Stockholm.

Fakta:

I slutet på oktober införde SJ ett nytt planeringssystem i hela landet, för att effektivare kunna planera trafik och personal. Detta systembyte har nu orsakat stora problem och utmaningar för tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen. För att hantera denna personalbrist har SJ valt att ställa in ett stort antal avgångar. De inställda avgångarna har ensidigt drabbat resenärerna i Stockholm-Mälardalen. Övrig trafik hos SJ har körts i stort sett som vanligt.  

 – SJ:s katastrofhantering handlar till syvende och sist om vanligt folk som inte kommer i väg till jobbet eller skolan. Man förlorar arbetsinkomst och det kostar även samhället enorma summor. Det här är inget annat än ett rejält kaos och haveri som SJ lämpat över på vanligt folk som försöker få sin vardag att gå ihop, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland. 

– Vi kan inte se detta på något annat sätt än ett avtalsbrott från SJ:s sida som slår mot Stockholm-Mälardalen - och inte minst Västmanland. Förtroendet för SJ är raserat och vi förväntar oss att SJ gör rätt ifrån sig, säger Tommy Levinsson (S), ledamot i Mälardalstrafik och regionråd i Region Västmanland.

– Det är riktigt provocerande att SJ har haft förmåga att köra trafik mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö,  samtidigt som trafiken i Stockholm-Mälardalen ensidigt ställs in. Här börjar och slutar åtta av tio tågresor. Då måste statens eget järnvägsbolag sätta in resurser och kompetens som säkrar kollektivtrafik i det område i landet där det finns flest resenärer, säger Johan Örjes (C), ledamot i Mälardalstrafik och regionråd i Region Uppsala. 

– Att ett så stort bolag som SJ misslyckas så med att införa ett nytt IT-system är alarmerande. Vi i Mälardalen och även Bergslagen har drabbats extra hårt och det kan SJ ännu inte förklara och än värre inte kunnat rätta till, säger Nina Höijer (S), ledamot Mälardalstrafik och regionråd i Region Örebro län.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093