23948sdkhjf

Kortare tåg på nya tunnelbanelinjen

När den nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan står klar kommer den att vara en helt egen linje utan att vara ihopkopplad med resten av tunnelbanan i Stockholm. Tidigare diskuterades det att den nya linjen skulle kopplas på den röda linjen.

– Vi behöver inte anpassa oss till resten av tunnelbanan på samma sätt som i våra andra projekt, utan vi kan bygga en mer fristående anläggning. Det ger oss möjlighet att använda ny teknik och bygga som man ofta bygger ny tunnelbana runtom i världen, säger Stefan Persson, biträdande förvaltningschef på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi har utrett detta och vägt fördelar och nackdelar och kommit fram till att en helt separat linje blir både enklast att bygga och ger en mindre störningskänslig trafik. Sen behöver vi självklart se till att bytespunkterna blir smidiga att använda, säger Stefan Persson.

Plattformarna kommer att bli hälften så långa som i det övriga tunnelbanesystemet, vilket också innebär kortare tåg. De ska anpassas till 70 meter långa tåg och regionen har räknat med femminuterstrafik när linjen öppnar 2034.

Samtidigt kommer det att bli hissar istället för rulltrappor ner till stationen som byggs omkring 40 meter under marken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062