23948sdkhjf

Bussföretagen skriker efter personal – EU måste sänka körkortsåldern för bussförare

Igår skickade IRU och EPTO brev till svenska regeringens två ministrar Jessika Rosvall, EU-minister samt Andreas Carlson, bostads- och infrastrukturminister med uppmaningen att vid revideringen av EU:s körkortsdirektiv sänka körkortsåldern för bussförare och slopa den så kallade 50-kilometersgränsen. EU:s körkortsdirektiv är en av de frågor som finns på agendan när Sverige är ordförande i EU.

– Vi tror att EU-kommissionen kommer publicera sitt förslag till reviderat direktiv under första kvartalet i år. Att sänka körkortsåldern för bussförare till 18 år inom hela EU och att göra en konsekvensändring i EU:s körkortsdirektiv för att slopa dagens begränsning som innebär att yngre bussförare enbart får köra linjelagd trafik där linjen är kortare än 50 kilometer är krav som vi i Sveriges Bussföretag drivit länge. Nu har vår internationella organisation IRU tillsammans med den europeiska kollektivtrafikorganisationen EPTO gemensamt skrivit brev till svenska regeringen och framfört samma krav från hela det samlade europeiska busskollektivet, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, apropå att IRU och EPTO idag publicerade sitt gemensamma brev till den svenska regeringen.

Sveriges Bussföretag och Transportföretagen arbetar aktivt med olika åtgärder för att skapa fler möjligheter för människor att bli bussförare. Idag vittnar många bussföretag om en akut och accelererande brist på bussförare. Studier visar på att unga yrkesförare som genomfört utbildning och träning för sitt arbete inte uppvisar samma korrelation mellan incidenter och ålder som motsvarande statistik för privat bilister. Trafiksäkerhet är en fråga om utbildning, inte ålder, viket också tas upp på ett tydligt sätt i brevet till den svenska regeringen.

Branschen har tidigare i rapporten ”Tempen på bussbranschen” identifierat att minst 4 100 förare behövdes fram till 2024, en siffra som troligen vuxit efter pandemin när många företag sökt rekrytera för att kunna möta en ökad efterfrågan på bussresor sedan restriktionerna hävdes.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Jonas Kempe ska leda Connect Bus Sverige
Elektrifieringen på Irland tar fart – de levererar fordonen
Busskaoset i Gävle: "Det är något extra ordinärt"
Volvo i samhällets tjänst
Volvo Bussar ökade under 2022
Bussföretagen skriker efter personal – EU måste sänka körkortsåldern för bussförare
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093