23948sdkhjf

Transportföretagen vill se justerade kör- och vilotidsregler

Transportföretagen har tillsammans med Mobility Sweden tagit fram förslag på förändringar av kör- och vilotidsregler. Det för att regelverket ska passa elektrifieringen av transporterna bättre.

Enligt kör- och vilotidsregler får en förare som max köra i 4 timmar och 30 minuter innan personen måste ta rast.

Problemet med regelverket menar Transportföretagen och Mobility Sweden är att det kan påverka elektrifieringen av transportbranschen. Bland annat nämnder de laddning av fordonen och körscheman som kan spricka om föraren behöver köra längre för att nå nästa station.

Därför har branschorganisationerna kommit med förslag på justeringar av regelverket.

Transportföretagen och Mobility Sweden föreslår bland annat föraren ska kunna köra till nästa laddstation även om körtiden innan rast överskrids, förutsatt att trafiksäkerheten inte påverkas. Vidare föreslår branschorganisationerna att föraren ska kunna avbryta rasten om laddningen kräver det, och att rasten senare ska återupptas tills det att fören fått hela sin rast.

– Vi föreslår även att en förare måste kunna avbryta en pågående dygnsvila på samma sätt som gäller för på- och avkörning av färja och tåg, säger Maria Lindh, näringspolitisk expert på Transportföretagen, i en kommentar.

Anledningen till det, skriver organisationerna, är att ett fordon som laddas i samband med dygnsvila, inte ska blockera laddplatsen då fordonet är fulladdat.

– Vi tycker ju att det är ganska självklart egentligen men dagens regelverk skulle inte tillåta det. Det är viktigt att regelverket inte sätter käppar i hjulen eller försvårar en elektrifiering av lastbilstransporterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125