Tillgänglighetsanpassning av hållplatser pekar i positiv riktning
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/73634970.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=3000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1991&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=2&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=438&accessToken=6f946e54bac7fa0fa6442412dde7424140cea7dd64bf1fb856b2a2dd7b6166da)
Måtten utgörs av Upplevd användbarhet, Tillgänglighetsinformation samt Tillgängliga hållplatser och bytespunkter.
Nu har myndigheten följt upp det tredje delmåttet Tillgängliga hållplatser vars resultat pekar i en positiv riktning.
Tidigare år har Upplevd användbarhet och Tillgänglighetsinformation följts upp, dock med resultatet att det första måttet pekade i en negativ riktning medan det sistnämnda höll en neutral riktning.
Mot bakgrund av att det tredje måttet följts upp, lanserar Trafikanalys en metod för att integrera de tre delmåtten i ett nyckelmått för Kollektivtrafikens tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
Enligt myndighetens uppföljning pekar tillgänglighetsanpassningen i en positiv riktning i elva regioner, oförändrat i sju och negativt i tre regioner. Av de regioner med positiv riktning, hade åtta regioner bland annat nya riktlinjer och krav.
”Sammantaget kan vi konstatera en positiv utveckling i regionernas tillgänglighetsanpassning av hållplatser. Det handlar om framför allt ledningssystem, regelutveckling och uppföljning, men också reella åtgärder. I vissa regioner märks inga förändringar, eller så har osäkerheten till och med ökat om tillgängligheten” skriver myndigheten i en rapport.