”Oroande trend med hårdare kommunikation mellan beställarna och operatörerna”
Förra veckan meddelade trafiknämnden i Stockholm att Connecting Stockholm vunnit uppdraget att bedriva tunnelbaneverksamheten med start 2025, något RT-Forum tidigare rapporterat om.
I upphandlingen blev tre av fyra anbudsgivare diskvalificerade, och nu ställer sig Tågföretagen kritiska till hur upphandlingen gått till.
I ett pressmeddelande listar branschorganisationen tre punkter som de menar på sticker ut, bland annat handlar det om kommunikationen från trafikförvaltningen, att tre av fyra anbudsgivare diskvalificerades samt att Tågföretagen skriver att tilldelningen kom utan förvarning.
Tågföretagens tre huvudaspekter
- Tre av de fyra anbudsgivarna som deltog i tunnelbaneupphandlingen blev diskvalificerade, vilket innebär att de inte bedöms ha tillräcklig kunskap eller erfarenhet av att hantera liknande system som Stockholms tunnelbana. Det är anmärkningsvärt med tanke på att samtliga deltagare har kunskap och erfarenhet från Stockholms eller andra tunnelbanesystem i toppklass runt om i världen.
- Kommunikationen från Trafikförvaltningens sida har varit näst intill obefintlig. De tre som diskvalificerades har i praktiken inte hört någonting från Trafikförvaltningen sedan augusti förra året. Det betyder att inga möjligheter har getts att vare sig kommentera eller förklara de respektive anbuden. Det borde ligga i Trafikförvaltningens intresse att förstå samtliga anbud genom följdfrågor så långt som möjligt, i synnerhet i en upphandling av denna dignitet.
- Tilldelningsbeslutet kom utan förvarning. Trafikförvaltningen meddelade inte heller de politiska beslutsfattarna i trafiknämnden att beslut skulle fattas, en process som några politiska partier reagerat skarpt på och därför inte deltog i beslutet. Kritiken kom både från majoritet och opposition.
Källa: Tågföretagen
”Branschen står för en öppen och konstruktiv dialog mellan parterna och för en sund marknad där kvalitet och innovation får en större plats. Vi ser en oroande trend med en hårdare kommunikation mellan beställarna och operatörerna, fler överklaganden och är nu oroliga för att tunnelbaneupphandlingen skickar fel signaler till hela kollektivtrafikbranschen i Sverige” skriver Tågföretagen pressmeddelandet.
Vidare skriver branschorganisationen att de kommer att bjuda in trafikförvaltningen, Västtrafik och Skånetrafiken för att diskutera framtida upphandlingar.
Slaget om tunnelbanan avgjort – de ska bedriva trafiken
Artikeln är en del av vårt tema om Upphandling tunnelbanan.