23948sdkhjf

Norge tar krafttag mot cabotaget

26 mars tog den norske kommunikationsministern Ketil Solvik-Olsen emot en rapport från den arbetsgrupp som har tittat närmare på utmaningar knutna till inrikestransporter i Norge som utförs av utländska transportörer, så kallad cabotage-trafik. I Norge omfattar detta också busstrafiken.
I Norge förekommer det regelbundet att bussbolag från Baltikum och ett antal övriga europeiska länder utför inrikes persontransporter i Norge, bland annat i samband med att frakta kryssningsresenärer till och från exempelvis hamnstäder som Hurtigruten anlöper.

– Jag vill nu ha inspel från såväl transportbranschen som varuägarna så att vi kan utvärdera vilka åtgärder vi ska vidta för att komma tillrätta med problemet, säger samferdselminister (kommunikationsminiter) Ketil Solvik-Olsen i en kommentar. Redan nu kan jag flagga för att det kommer att genomförs allt fler och mer målinriktade kontroller av tunga fordon, även kontroller riktade mot cabotage. Vi har under vintern intensifierat kontrollerna av tunga lastbilar. Ökad kontroll bidrar både till ökad trafiksäkerhet och ger bättre möjligheter att ingripa mot olagligt cabotage. Det finns också ett klart behov av säkrare statistik och kunskap om omfattningen av cabotagetrafiken och dess effekter.

Det var förra året som Samferdselsdepartementet tog fram en arbetsgrupp för att intensifiera de viktigaste utmaningarna när det gäller cabotagetrafik. Gruppen fick också i uppdrag att föreslå åtgärder för att möta dessa utmaningar.

– Utländska transportörer som fraktar varor till Norge kan efter slutförd transport ta nya, tillfälliga uppdrag i Norge, säger Ketil Solvik-Olsen. Cabotage omfattar också persontrafik. Omfattningen av sådana uppdrag och regelverket kring denna verksamhet är brett diskuterad i de berörda branscherna.

Ketil Solvik-Olsen framhåller att ett flertal aktörer i den norska transportbranschen pekar på att både laglig och olaglig cabotagetrafik har ökat avsevärt, och att skillnaderna i löne- och arbetsvillkor mellan utländska och norska aktörer bidrar till att norsk transportnäring tappar marknadsandelar.

– Rapporten pekar på en rad utmaningar, och föreslår flera åtgärder, säger han. Rapporten återspeglar att det råder skilda uppfattningar bland arbetsgruppens medlemmar om omfattningen och effekterna av cabotage, säger Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet bjuder nu in berörda aktörer att komma med sina synpunkter och inspel. Det norska departementet behöver ha detta före 21 april i år.

TEXT: ANDERS KARLSSON
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064