23948sdkhjf

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Det sker en snabb teknikutveckling kring självkörande fordon som kommer leda till kraftigt minskade kostnader för det urbana resandet. I en nära framtid kommer vi kunna resa smartare och många kommer kunna välja bort att äga sin bil.

Resenärerna kommer förflytta sig från A till B på ett enkelt sätt genom att kombinerar flera olika färdsätt såsom buss, tunnelbana, tåg, spårvagn, gång, hyrcykel, bildelning och taxiliknande tjänster med små autonoma fordon. Detta kallas kombinerad mobilitet.

Med minskade kostnader kommer det totala resandet att öka och det blir ännu viktigare att vi använder gatuutrymmet på ett effektivt sätt. Autonoma små fordon kan köra närmare varandra, men de kan ändå inte utnyttja gatuutrymmet lika effektiva som bussar eller spårfordon. Det handlar därför om att skapa lösningar där traditionella och nya färdsätt kombineras på ett effektivt sätt.

För att byten mellan olika färdsätt ska fungera smidigt och resenären ska få ett bra stöd med information under hela sin resa behövs en effektiv informationsutväxling mellan alla inblandade system på regional nivå. Redan idag är det många olika tekniska system som samverkar och med de förändringar som vi kan förvänta oss på det här området kommer det bli ännu fler. Det kommer att kräva tekniskt stöd och nya effektiva digitaliserade lösningar för att få det att fungera.

Vi har många års erfarenhet av hur man får olika leverantörers system att samverka på ett smart sätt. Det måste vara enkelt att rapportera in data från olika källor samtidigt som läsande system behöver tillgång till en sammanhållen konsekvent bild av helheten. Olika gränssnitt används därför för att rapportera in delar av informationen och för att presentera helheten. Det finns sedan många år en stabil och sammanhängande familj med öppna gränssnitt, NOPTIS, som täcker båda dessa aspekter och som är baserad på den europeiska standarden, Transmodel.

Om vi ska kunna erbjuda den servicenivå som resenären kommer att kräva i framtiden så måste systemen bakom kulissen samverka. Vi står på kanten till något spännande och om vi tar oss an den här uppgiften på rätt sätt har vi stora möjligheter att få till ett hållbart, enklare, bättre och billigare resande för våra resenärer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141