23948sdkhjf

Största tågaffären i Sverige klar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

14 juni undertecknas trafikavtalet mellan Öresundståg och SJ, som tar över driften av Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt – Sveriges största tågaffär på drygt 6 miljarder kronor är därmed ett faktum.

Det nya avtalet innehåller ännu fler parametrar som sätter kunden i centrum. Avtalet innebär också att 185 nya arbetstillfällen skapas i Sverige, flera av dem i Skåne.

Läs även här om tågaffären!

 Det nya avtalet har utformats med fokus på helheten i kundens reseupplevelse.

Förbättringskraven i det nya avtalet är bland annat:

  • Fokus på att förenkla för kunderna på tågen och perrongerna förbättras vid störningar genom ökad bemanning och service.

  • Fordonsunderhållet förbättras under avtalsperioden genom öppnandet av en ny, modern tågverkstad/depå i Hässleholm som gör att fler tåg kan vara i drift samtidigt och därmed fler sittplatser tillgängliga. Ett optimerat underhåll, ökad kvalitet och effektivitet ökar också möjligheten att städa tågen bättre, vilket också är viktigt för helhetsupplevelsen. 

  • De cirka 185 nya arbetstillfällen som kommer att skapas under två år kommer att fördelas på de sju städerna Malmö, Hässleholm, Helsingborg, Göteborg, Halmstad, Kalmar och Karlskrona. De nya tjänsterna består av tågvärdar, underhåll- och teknisk service samt städ.

  • Vid behov av ersättningstrafik så stärks den genom ett nätverk av bussar i beredskap.

Det nya avtalet är, till skillnad mot det tidigare, ett incitamentsavtal som innebär att SJ premieras för hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet.

 – Vi har ställt tydliga krav om punktlighet, kundservice, förbättrat underhåll och en väl fungerande ersättningstrafik. SJ är det företag som i denna upphandling kunnat visa på bäst kvalité till lägst pris. Därför ser vi fram emot ett gott samarbete med SJ med fokus på både nuvarande och nya kunder som väljer resa hållbart med Öresundstågen, säger Peter Christensen, ordförande i Trafiknämnden i Region Blekinge.

– Öresundståg, Sveriges geografiskt största kollektivtrafiksystem är ett spännande uppdrag; det går i två länder, sex län och 50 orter, och är därmed en avgörande del av södra Sveriges funktion när det gäller arbetspendling och resande. Det är med allra största ödmjukhet och stolthet som jag skrivit under trafikeringsavtalet, säger Caroline Åstrand, chef Division produkt på SJ.

FAKTA/Sveriges största tågaffär

Upphandlingen av trafikavtalet Öresundstågstrafiken har utförts av projektorganisation med deltagande från alla de samverkande svenska beställarna. Projektet har letts av Håkan Henmyr, Skånetrafiken. Projektet kommer att överlämnas till Öresundståg AB i samband med trafikstarten i december 2020.

Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.

  • Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna och till och från Köpenhamn.

  • Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 229 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir totalt 687 sittplatser.
  • Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
  • De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.

Trafikhuvudmän och ägarandel

Skånetrafiken, 40 %,

Länstrafiken Kronoberg, 12 %,

Blekingetrafiken, 12 %

Hallandstrafiken AB genom Region Halland, 12 %

Kalmar Länstrafik, 12 %

Västtrafik AB genom Västra Götalandsregionen, 12 %

 Trafikdirektörer

Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken

Thomas Nilsson, trafikdirektör, Länstrafiken Kronoberg

Sören Bergerland, trafikdirektör, Blekingetrafiken

Andreas Almquist, vd, Hallandstrafiken AB,

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, Kalmar Länstrafik

Lars Backström, vd, Västtrafik AB

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133