23948sdkhjf

Minskat rörelseresultat för DFDS

DFDS redovisar ett minskat rörelseresultat under årets andra kvartal, något som bland annat beror på svårigheter i Medelhavet.

Rörelseresultatet blöder hos DFDS.

Detta blev tydligt tidigare i veckan när rederijätten presenterade sina finansiella resultat för det andra kvartalet 2025.

Räkenskaperna visar ett underskott för kvartalet på 87 miljoner danska kronor (130,3 svenska miljoner). Under samma period föregående år tjänade DFDS 288 miljoner danska kronor.

Rörelseresultatet är dessutom 69 procent lägre än motsvarande kvartal förra året: från 519 miljoner danska kronor förra året till nu 163 miljoner danska kronor.

Detta trots att omsättningen ökade med tre procent under kvartalet från 7,6 miljarder till 7,8 miljarder.

Problem i Medelhavet

Den övergripande förklaringen hittas i Medelhavet, där en fullsatt marknad pressar ner priset och gör det svårt för DFDS att tjäna pengar.

Det var också anledningen till att DFDS var tvungna att sänka sina förväntningar för kvartalet förra fredagen eftersom pengarna i Medelhavsverksamheten inte kommer in som förväntat.

– Resultatet för majoriteten av nätverket under andra kvartalet 2025 var i linje med förväntningarna för kvartalet. Vår viktigaste resultatutmaning är fortfarande Medelhavsverksamheten, säger Torben Carlsen, vd för DFDS.

Passagerartrafiken

Förra året sålde DFDS sin linje mellan Oslo och Köpenhamn till Gotlandsbolaget och i år har linjen mellan Tarifa-Tange lagts ned. Omsättningen från passagerartrafiken minskade under perioden till 1,039 miljoner danska kronor från 1,229 miljoner under samma period förra året.

DFDS juli, 2025 juni, 2025
Passagerare, tusen 764 450
Passagerare, förändring i procent, YY -21,2 -26,1
Fraktvolymer, förändring i procent, YY 3,4 -4,3
Passagerare, förändring i procent, LTM 1,5 10,4
Fraktvolymer, förändring i procent, LTM 3,2 3,7
Källa: Finwire

Övergångsår

DFDS har från början kallar 2025 för ett övergångsår.

Det är här DFDS måste lösa tre stora utmaningar, vilka bland annat är kopplade till förvärvet av det turkiska logistiknätverket Ekol Logistics.

DFDS har gjort detta genom att bland annat anpassa arbetsstyrkan och eliminera dubbla funktioner i större uppsägningsomgångar. Dessutom minskar rederiet antalet lastbilar och släpvagnar för att matcha faktiska behov, berättar Torben Carlsen för Transportnets systertidning Søfart.

Utöver det har en pressad turkisk ekonomi med hög inflation under några år minskat köpkraften och aktiviteten i samhället.

Det gör återhämtningen för Ekol Logistics mer mödosam, men arbetet kommer att fortsätta under resten av året. Målet är break even vid årets slut.

– Anpassningen av affärsenheten Medelhavsområdet fortskred under andra kvartalet 2025, men mindre än väntat. Fraktvolymerna förblev i stort sett intakta, men effekten av prissättningsinitiativen motsvarade inte förväntningarna. Ytterligare åtgärder har vidtagits för att stärka effektiviteten i yield-återhämtningen för resten av året, uppger företaget i kvartalsrapporten.

DFDS i siffror
Miljoner danska kronor Andra kvartalet 2025 Andra kvartalet 2024 Förändring i procent
Nettoomsättning 7,810 7,580 +3
EBITDA 893 1,232 -28
Rörelseresultat 163 519 -69
Nettoresultat -87 288
Källa: DFDS

Artikeln är en del av vårt tema om Kvartalsrapport .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047