23948sdkhjf

Tågorder för 69 miljarder

Bombardier har vunnit en fransk upphandling av ett nytt dubbeldäckartåg. Den totala ordersumman är hela 68,6 miljarder kronor, tågen ska vara slutlevererade 2015.
Bombardier har vunnit French Railways (SNCF) upphandling av den nya generationens regionaltåg på uppdrag av de franska regionerna. Det handlar om ett helt nytt tågkoncept av breda och dubbeldäckade regionaltåg designas och byggs av Bombardiers fabrik i Crespin i norra Frankrike.

Ramavtalet innefattar design och produktion av 860 dubbeldäckade elektriska multipelenheter (EMU) till ett värde av cirka 7 miljarder euro eller 68,6 miljarder kronor* som finansieras av regionerna. Inom detta ramavtal har SNCF också tecknat en första order på 80 tåg, den affären är värd cirka 800 miljoner euro.

De sex regioner som hittills lagt tågorder är Aquitaine, Bretagne, Centre, Nord-Pas de Calais, Provence-Alpes-Côte d’Azur och Rhône-Alpes. Leveranserna av de beställda tågsätten beräknas starta under juni 2013 och pågå fram till december 2015.

Bombardier har utvecklat ett nytt dubbeldäckartåg speciellt för denna upphandling. Tåget har följande egenskaper:
*ett modulärt koncept för att möta olika regioners behov inom olika trafikslag;
*extra breda vagnar som erbjuder unik kapacitet och komfort;
*en väl utvecklad arkitektur och design samt breda vagnkopplingar som skapar transparens och en starkare känsla av säkerhet i hela tåget.

Denna tågtyp uppges av tillverkaren vara mycket innovativ genom sin pålitlighet, höga tillgänglighet och hållbarhet. De ekonomiska fördelarna är också stora, framför allt med tanke på underhåll och energiförbrukning. – detta lovar alltså tillverkaren trots att tågen ännu inte kommit i kommersiell trafik.

Dubbeldäckartågen har utvecklats av Bombardiers team i Crespin i norra Frankrike. Tillverkaren kommer också att designa, tillverka och testa dessa fordon vid fabriken. Crespin-fabiken är den största industriella spårvägsfabriken i Frankrike och är en partner i Nord-Pas de Calais Rail Competitivity Cluster. Fabriken har 2 000 anställda varav cirka 500 är ingenjörer och chefer. Fabriken är beroende av ett brett nätverk av lokala företag och underleverantörer.

– Vi vill tacka regionerna och SNCF för deras förtroende i detta storskaliga projekt där Bombardiers designteam har visat ypperlig kreativitet och ingenjörskunnande. Dessa team står nu i startblocken för att implementera detta viktiga projekt. Den lösning våra ingenjörer skapat sticker ut vad gäller bredden, kapaciteten, komforten och valmöjligheterna. Det kommer att bli en referensprodukt som stöder de regionala spårtransporterna i vårt land, säger Jean Bergé , chef för Bombardier Transportation i Frankrike.

*) Det totala beloppet för ramavtalet inkluderar inte indexuppräkning eller övriga tekniska optioner
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062