23948sdkhjf

Hårda styrmedel ska minska tågförseningar

Riksrevisionen har granskat varför svenska tåg är försenade och i en rapport beskriver man orsaker ansvar och åtgärder. En av slutsatserna är att det krävs kompetens och hårda styrmedel som används fullt ut.
Riksrevisionen är kritiska till driften av de svenska tågen och nu riktar man kritik mot Trafikverket som är ansvariga för 57 procent av alla förseningar. När det gäller persontrafik är det en gräns på fem minuter som räknas som försening och när det gäller godstrafik ligger den siffran på 15 minuter. Men ibland kan det då handla om leveranser mellan terminaler som gör att tiden förlängs.

– Vi ser att det finns en outnyttjad potential och vi tror att man kan få en bättre punktlighet utan några större investeringar. Vi har i vår utredning velat granska faktorer som bidrar till punktlighet, säger Claes Norgren som är Riksrevisor.

Följande faktorer listades som viktiga för att öka punktligheten:
Tillförlitlig statistik över punktligheten och förseningarnas orsaker.Sanktionssystem som förebygger tågförseningar.Välplanerat underhåll av infrastruktur och rätt styrsignal till marknaden genom styrning och uppföljning av entreprenader.Effektiva underhållsdepåer för fordonsunderhåll som är rätt placerade.Regelbundet fordonsunderhåll och ett välplanerat arbetssätt i tågdriften.Tilldelning av tåglägen och tider för banarbeten i tågplanen så att kvalitet och kapacitet optimeras.En välorganiserad trafikledning som kan begränsa följdförseningar vid inträffade incidenter.Heltäckande och effektiv tillsyn och övervakning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063