Stadler servar norska FLIRT-tåg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

NSB Gjøvikbanens ordförande Erik Røhne och Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler, har undertecknat ett treårigt underhållsavtal som omfattar tio FLIRT-tåg. För Stadler är det första underhållsavtalet för FLIRT-flottan i Norge. En befintlig underhållsanläggning i Lodalen, Oslo, kommer att anpassas för underhåll av Gjøvikbanens FLIRT-tåg.

Med start 1 januari 2018 kommer Stadler utföra första linjens underhåll för tio av NSB Gjøvikbanens FLIRT-tåg. NSB Gjøvikbanen är ett dotterbolag till statliga tågoperatören NSB (Norges Statsbaner). 2008 upphandlade NSB de första 50 FLIRT-tågen av Stadler. Fram till 2020 kommer de att expandera sin flotta till 125 tåg vilket gör NSB-flottan till den största av Stadlers FLIRT-flottor. Dessa tåg är särskilt utformade för att klara norska vinterförhållanden med temperaturer ner till -40 grader Celsius. Stadler vann underhållskontraktet för tio FLIRT-tåg som körs av NSB Gjøvikbanen i en offentlig upphandlingsprocess och kommer att sköta underhållet till slutet av 2020, med möjlighet att utöka uppdragets varaktighet.

 Underhållsuppdraget kommer att utformas med MTR Express i Sverige som modell. Där är Stadler ansvarig för ett komplett serviceunderhåll och har under två års tid levererat 100 procents tillgänglighet under rusningstid. Första linjens underhåll, som Stadler ansvarar för, omfattar förebyggande och åtgärdande underhållsarbete. Stadler kommer att anställa lokala underhållsexperter för uppdraget som kommer att utföras i den nyligen anpassade anläggningen ”Lodalen” i närheten av Oslos stadskärna.

  Detta första underhållskontrakt för FLIRT i Norge är av stort värde för Stadler eftersom det gör det möjligt för företaget att expandera sin närvaro på servicemarknaden. Stadler utför i dag komplett service på Bybanens spårvägsflotta i Bergen och har i sin nordiska serviceregion även serviceanläggningar i Stockholm och Tillberga i Sverige samt i Aarhus i Danmark.

 - Jag ser fram emot att snart påbörja arbetet tillsammans med NSB Gjøvikbanen och ge utmärkt service till passagerarna, säger Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler och ansvarig för Service-enheten.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.171