23948sdkhjf

Längre tunnel för mer bebyggelse

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Den järnvägstunnel som ska byggas i Sundbyberg blir längre än planerat. 1,4 kilometer lång blir den nya sträckan enligt ett tilläggsavtal.

Som en del av järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll ska det byggas en järnvästunnel under Sudbybergs bebyggelse. I ett tilläggsavtal är förslaget att förlänga tunneln, vilket öppnar upp för mer byggande ovan jord.

Kommunstyrelsen tog under måndagen beslut om att föreslå att kommunfullmäktige godkänner tilläggsavtalet den 18 december, det skriver Sundbybergs stad i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om en tunnel på 1,4 kilometer, vilket är knappa 300 meter längre än vad som först var planen.

– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Läs också: Lydig buss struntar i föraren

Sundbybergs stad är medfinansiär till bygget och kommer att skjuta till ytterligare 321 miljoner kronor när nu tunneln blir längre. Det innebär att Sundbybergs del av finansieringen uppgår till drygt 1,1 miljarder kronor. De har sedan tidigare avtalat om 800 miljoner i medfinansiering.

Sundbybergs styrande politiker ser den förlängda tunneln som en möjlighet att bebygga marken ytterligare med bostäder, handelslokaler och kontor.

– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet i Sundbybergs stad.

Bygget är planerat att startas tidigast 2020 och ska ta ungefär åtta år att färdigställa. Hela projektet innebär att de två spår som går på delsträckan av Mälarbanan i dag blir fyra, till en kostnad av 17,1 miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Hårdrock på Furuvik

Hårdrocken tågar in på Furuvik i sommar när den legendariske Kiss-gitarristen Ace Frehley intar Stora Scen.

Stor exportorder för Scania

De uppträder på Grönan 2020

Nu har Gröna Lund fått klart med de första 12 artisterna för sommarsäsongen 2020 – en hel rad heta namn presenteras.

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Nyhetsbrev

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Arkiv

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Fixar julklappar av bussbiljetter

Ras för novemberflyget

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Vikingaland turismprisade

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Tåg till Dalafjällen

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Ryanair lämnar Skavsta

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Plus

Fem snabba fågor…

Högtryck i jultrafiken

Plus

Fem snabba frågor…

Ticketer köper Fara

Portugal vann igen

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Tre miljoner till besöksnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.474