23948sdkhjf

Längre tunnel för mer bebyggelse

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Den järnvägstunnel som ska byggas i Sundbyberg blir längre än planerat. 1,4 kilometer lång blir den nya sträckan enligt ett tilläggsavtal.

Som en del av järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll ska det byggas en järnvästunnel under Sudbybergs bebyggelse. I ett tilläggsavtal är förslaget att förlänga tunneln, vilket öppnar upp för mer byggande ovan jord.

Kommunstyrelsen tog under måndagen beslut om att föreslå att kommunfullmäktige godkänner tilläggsavtalet den 18 december, det skriver Sundbybergs stad i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om en tunnel på 1,4 kilometer, vilket är knappa 300 meter längre än vad som först var planen.

– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Läs också: Lydig buss struntar i föraren

Sundbybergs stad är medfinansiär till bygget och kommer att skjuta till ytterligare 321 miljoner kronor när nu tunneln blir längre. Det innebär att Sundbybergs del av finansieringen uppgår till drygt 1,1 miljarder kronor. De har sedan tidigare avtalat om 800 miljoner i medfinansiering.

Sundbybergs styrande politiker ser den förlängda tunneln som en möjlighet att bebygga marken ytterligare med bostäder, handelslokaler och kontor.

– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet i Sundbybergs stad.

Bygget är planerat att startas tidigast 2020 och ska ta ungefär åtta år att färdigställa. Hela projektet innebär att de två spår som går på delsträckan av Mälarbanan i dag blir fyra, till en kostnad av 17,1 miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Göteborg tävlar i turism

Raukas vice vd i SJ

Nyhetsbrev

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Arkiv

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Helt elektriskt i Lidköping

19 augusti börjar Västtrafik köra elektriska bussar på alla linjer i Lidköpings stadstrafik – snart följer flera städer i region Västra Götaland efter.

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Roula till Vector Noridic

Amira Roula blir ny vd för Vector Nordic efter Tomas G Olsson som blir styrelseordförande i bolaget som i våras inledde ett samarbetar med Sveriges Bussföretag.

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

Hyggligt flyt för Tallink Silja

Swedavia backar

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Fler utländska bussar kör i Norge

Många turister som kommer till Norge åker tunt i turistbussar som kommer från andra länder – norska branschorganisationen NHO Transport ser med stor oro på fenomenet.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

von Seth till SRF

Skånetrafiken ber om ursäkt

Loka Brunn har uppdaterats

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146