23948sdkhjf

”Fel om Skellefteåbussarna”

23 maj beslutade kommunstyrelsen om ett nytt kollektivtrafiksystem för Skellefteå - Men beslutet är utsatt för desinformation, enligt kommunledningen.

Inför beslut om det nya kollektivtrafiksystemet har det spridits felaktigheter om vad det nya systemet innebär, vilket nu Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, vill bemöta:

På flera håll hör och läser jag att allmänheten inte längre ska kunna åka med skolbussarna som övertar vissa av de gamla busslinjerna. Det stämmer inte. Även i framtiden ska dessa resenärer kunna åka med skolbussen, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

Det hävdas också att detta till stor del skulle bero på att tidtabellerna i dagsläget är krångliga att läsa, vilket förstås inte har med saken att göra.

Att vissa linjer i det nya systemet övergår till att bli beställda skolbusslinjer beror på att dessa linjer idag nyttjas i väldigt liten omfattning av andra resande än skolelever.

I Skellefteå kommuns nuvarande kollektivtrafiksystem ligger fokus på skolans behov och tider. Det utgår från behov som fanns på 80-talet och har sedan dess uppdaterats hjälpligt i omgångar. I det nya systemet finns ett betydligt större fokus på arbetspendling i både region- och lokaltrafik.

Vi återkommer förstås med ytterligare information efter kommunstyrelsens beslut på onsdag. Men så mycket kan jag säga att hela poängen med ett nytt system är att fler får möjlighet att åka buss till och från arbetet, men även att kultur-, idrotts- och andra fritidsaktiviteter nås för fler via buss. Detta innefattar också bättre nattbussar fredag-lördag från ytterområden, säger Lorents Burman.

Han fortsätter:

För det stora flertalet blir det nya systemet långt bättre än det nuvarande. Målet är att vi ska fördubbla bussåkandet senast 2030, och att vi ska ha en kostnadseffektiv och så bra busstrafik som möjligt för pengarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063