23948sdkhjf

Ny chans för dieselmotorn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

FORSKNING

Forskare i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola har i samarbete med Swedish Biomimetics 3000 utvecklat en ny reningsteknik som tar bort de skadliga kväveoxiderna, NOx, ur dieselmotorns avgaser. Nyligen skrevs avtal med en stor leverantör av avgasefterbehandlingssystem. Tekniken är inspirerad av en ovanlig insekt, Bombardierskalbaggen, som skrämmer bort fienden med hjälp  att spruta ut en het, giftig vätska från baken.

Ryktet om förbränningsmotorns död är betydligt överdriven - åtminstone enligt förbränningsforskarna själva som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer vara hybrider.

- Ytterst handlar det om att merparten av elproduktionen faktiskt inte är grön på länge än. Därför är det viktigaste målet inte att få elektrifierade bilar i sig, utan att se till att vi accelererar produktionen av grön energi från vindkraft, vattenkraft och biomassa och använder den där den behövs bäst, säger Per Tunestål, professor i förbränningsmotorer vid LTH, Lunds universitet

I sin forskning verkar han och hans kollegor för att på olika sätt göra förbränningsmotorn både klimat- och hälsovänligare. I ett projekt har forskarna tillsammans med företaget Swedish Biomimetics 3000 utvecklat en ny teknik som helt tar bort de hälsovådliga kvävoxiderna ur dieselmotorns avgaser, vilka kopplas till flera hundratusen förtida dödsfall varje år.

Närmare bestämt har de byggt en ny insprutare – inspirerad av bombardierskalbaggen – och applicerat på en befintlig teknik för att reducera NOx, Selective Catalytic Reduction (SCR).

SCR-tekniken går ut på att urea sprutas in och omvandlar NOx till kvävgas och vattenånga. Den används idag i dieselfordon som är Euro 6/VI-klassade, men lyckas bara reducera NOx-halten till en viss del, då den kräver höga temperaturer för att reagera i katalysatorn. Med den nya insprutaren reduceras halten signifikant jämfört med dagens teknik, visar de tester som gjorts i motorlabbet på LTH.

- Med den nya insprutaren reduceras halten signifikant jämfört med dagens teknik, visar de tester vi gjort i motorlabbet på LTH. Dessutom tar den också bort illaluktande och hälsoskadlig ammoniak som bildas när NOx ska oskadliggöras, säger Per Tunestål.

Förklaringen? Det finns flera, men en nyckel handlar om utformningen av sprayen.

- Vi får till en spray med många små varma droppar som injiceras med hög hastighet jämfört med dagens system. Detta underlättar omblandningen med avgaserna och fördelar sig bättre över katalysatorns yta.

Ett avtal har nyligen slutits med en stor leverantör av avgasefterbehandlingssystem och förväntas komma i produktion om några år. Projektet har delfinansierats av Energimyndigheten.

Det finns fåtal andra utvecklingsprojekt, med andra tekniker, för att reducera NOx-halten från dieselmotorer.

FAKTA/Bombardierskalbaggen

Naturen har utrustat den lilla skalbaggesorten Bombardier med en inbyggd ”motor” som sätts igång när den känner sig hotad av fienden. Då skjuter skalbaggen ut en varm och giftig vätska från baken, bestående av flera hundra droppar per sekund. Konstruktionen av denna inbyggda millimeterstora anordning är både avancerad och ovanlig och har därför fascinerat och inspirerat forskarvärlden – och motorutvecklare. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

Nyhetsbrev

SL-buss i brandolycka

Arkiv

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Seniorerna i Trollhättan åker mer buss

Sedan mars i år kan seniorerna i Trollhättan resa helt gratis med Västtrafiks bussar hela dygnet inom kommunen – och även göra en avstickare till Vänersborg.

Kollektivtrafikdagen – sista chansen!

Kollektivtrafikdagen 2019 drar igång 15 maj i Solna med ett fullspäckat program – ännu finns det platser kvar men nu är det snart sista chansen att anmäla deltagande,.

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Feministiskt initiativ svarar

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184