”BRT dyrare än spårväg”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I Uppsala planeras det för staden spårvägsränessans – Och i debatten uppges att BRT skulle bli dyrare än spårväg på lång sikt, närmare bestämt på 60 års sikt.

- Uppsala växer snabbast av alla städer i Sverige och vi kommer att behöva en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik mellan de södra stadsdelarna och Resecentrum i centrala Uppsala. Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad. När vi nu fått statliga pengar så är jag övertygad om att spårvägen kommer att vara på plats 2030.

Det säger Patrik Hesselius, expert i Uppsala kommun som varit med att utreda frågan om framtida kollektivtrafik i Sveriges fjärde största och alltså snabbt växande storstad.

Har ni titta på BRT-läsningar med längre fordon än 18 meter?

- Vi har synat alla former av BRT-lösningar. Till det kommer att vi har sett utvärderingar som visar att en investering över tid, i detta fallet 60 år, landar på summor som är klart till spårvägens fördel.

Det skulle enligt Patrik Hesselius på just 60 års sikt bli mer än dubbelt så dyrt att köra BRT på de planerade linjerna i Uppsala jämfört med spårväg: BRT skulle kosta 3,5 miljarder kronor på 60 år medan spårvagnarna och dess spårväg skulle klara sig undan med 1,5 miljarder för samma tid.

RT-Forum kommer att återkomma till den beräkningen som säkert kommer att ifrågasättas inom andra inom kollektivtrafiksbranschen.

Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret. Det handlar om 900 miljoner kronor och då har Uppsala å sin sida lovat bygga totalt 50000 nya bostäder. I paketet finns dessutom fyra spår mellan Stockholm och Uppsala, något som kommer att underlätta för den omfattande pendlingen mellan städerna.

Senare ska ännu en spårvägslinje byggas, Ulltunalänken, som skulle ge södra Uppsala ett kraftfullt kollektivtrafiksystem med en tillräcklig kapacitet för att stå pall i decennier, vilket alltså inte ett BRT-system skulle klara med en kanske ett.

Men även med det statliga tillskotten så återstår mycket innan hela finansieringen är på plats, totalt krävs en investering på 1,6 miljarder kronor enligt Patrik Hesselius. Pengar som ännu inte finns mer än som allmänna positiva uttalanden från övriga tänkta finansierer, i vissa fall väntar man fortfarande på någon form av besked.

- Vi har visserligen inte fått någonting beviljat från Stadsmiljöavtal eller länstrafikplanen, men vi hoppas så klart. En stor fördel för oss är att vi äger en stor del av marken där spårvägen är tänkt att dras.

Finns det en plan B om de pengarna inte kommer?

- I så fall får vi sätta oss ner och fundera, men inte ens i det tänkta faller kan jag se BRT som en lösning.sa Patrik Hesselius.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.134