23948sdkhjf

Bättre säkerhet för gasbussar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretag välkomnar flera av förslagen i Transportstyrelsens utredning av olyckan med en gasbuss i centrala Stockholm i mars.

Nu har Transportstyrelsen presenterat den utredning som regeringen gav myndigheten i uppdrag att utföra mot bakgrund av den olycka som inträffade i mars 2019, då en gasbuss körde in i en skyddsbarriär till Klaratunneln i centrala Stockholm. Transportstyrelsen konstaterar att detta var en ovanlig och mycket allvarlig händelse och föreslår nu ett antal åtgärder för att minska konsekvenserna vid en eventuell liknande olycka i framtiden.

Säkerhetsmedvetandet är generellt sett högt bland de företag som verkar i bussbranschen. Enligt Trafikverket finns det i dag 15 000 registrerade bussar i vägtrafikregistret. Omkring en femtedel av dessa är gasdrivna bussar. Att ytterligare stärka kompetensen gällande säkerhetsfrågor ser Sveriges Bussföretag som positivt.

– Vi delar Transportstyrelsens bild av att gasdrivna bussar är säkra och fungerar väl. Vi tycker att Transportstyrelsen kommer med bra förslag avseende hur säkerheten kan förbättras. Säkerhetsfrågor, såväl när det gäller passagerarsäkerhet som trafik- och fordonssäkerhet, är av fundamental betydelse för branschen och våra medlemsföretag. Ett exempel på detta är branschgemensamma krav som ska uppfyllas när kollektivtrafik upphandlas och som syftar till att ha en så hög nivå på passagerar- och fordonssäkerhet som möjligt, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.

Det åtgärdspaket som föreslås i utredningen innefattar kunskapshöjande åtgärder för såväl förare som räddningstjänster men också att utbildning i säkerhetsfrågor beaktas vid upphandling av busstrafik. Därtill ser man ett behov av att förbättra regler kring vägledning och information om begränsad framkomlighet avseende fordonshöjd och liknande. Man ser också möjligheten att använda sig av så kallat geostaket som ytterligare ett verktyg för att minimera risken för incidenter och olyckor.

– Tekniker som geostaket används redan i dag bland våra medlemsföretag, framförallt när det gäller hastighetsanpassning. Branschens erfarenheter visar att det återstår utmaningar innan tekniken kan bidra till den lösning som utredningen vill se. Grundläggande är att kommande konkreta åtgärder är generella till sin karaktär och inte leder till kostnadsdrivande särkrav. En sådan utveckling kan leda till onödiga kostnader vilket i förlängningen riskerar att skapa en dyrare kollektivtrafik, något som i så fall skulle motverka strävan mot ett ökat kollektivtrafikresande. För att hitta goda, säkra lösningar ser Sveriges Bussföretag fram emot att få bidra med erfarenhet, kompetens och det entreprenörskap som finns hos medlemsföretagen, säger Anna Grönlund.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Nyhetsbrev

Kris för bussbolag i Roslagen

Arkiv

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161