Så ska bristen på bussförare tacklas

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Det finns en rad åtgärder att ta till för att få människor att söka sig till bussföraryrket. Ändå händer det inte mycket, konstaterades under ett panelsamtal i Almedalen. ”Hur ska fler få lön den tjugofemte? Om bussförarbristen i Sverige”, var namnet på seminariet som arrangerades av Keolis.

Läs också: Keolis och Pilotfish ingår avtal

Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör på Keolis, inledde samtalet med att konstatera att det på senare år skett en stor och tydlig förändring på arbetsmarknaden.

– Det är oerhört svårt att hitta bussförare. Jag erbjuder årligen 600 jobb, men har ingen att rekrytera, konstaterade hon.

Caj Louma, chef kompetensförsörjning, Sveriges Bussföretag, vittnade om samma utveckling.

– Bussföretagen har jättejobbigt att hitta personal och inom två år kommer problemet att växa markant. En åkare i södra Sverige beskrev det som att ”det enda jag kontrollerar nu är att de har puls”. Det är så det ser ut. Kravbilden är väldigt basal i dag.

Saknas 12 000 förare
Totalt beräknas det behövas uppåt 12 000 nya förare inom persontrafiksbranschen under 2018. Kommunals tredje vice ordförande, Lisa Bengtsson, var den första av paneldeltagarna att komma med förslag på konkreta åtgärder. Hon påpekade att det behöver skapas arbetsförhållanden som gör att unga människor frivilligt söker sig till yrket och lyfte sedan själv fram tre problemområden: Arbetsmiljön, otrygga anställningar och yrkesutveckling.

– Det viktigaste är arbetsmiljön. Det är inte många som söker sig till ett jobb som är så otryggt, menade Bengtsson.

Läs också: Kilström tar över i Keolis

Men ingen tog upp den kastade handsken.

– Det verkar bara vara jag som vill prata om det, men jag tror fortfarande att arbetsmiljö och arbetsvillkor är grundproblemet.

Hård kritik mot arbetsförmedlingen 
Övriga paneldeltagare ägnade en stor del av samtalet åt att diskutera strukturella hinder, byråkrati och inte minst Arbetsförmedlingens misslyckade upphandling av bussförarutbildning. Bara 180 nya bussförare utbildades 2017 och nyligen stoppade Arbetsförmedlingen utbildningen som erbjudits sedan den 1 augusti förra året. Anledningen är att den bedöms som undermålig.

– Men arbetsmarknadspolitiken kan inte vara huvudleverantör av arbetskraft. Det är utbildningssystemet som ska vara det. Hur vi attraherar arbetslösa att söka sig till det här yrket kan inte lösas via arbetsförmedlingen, betonade Anders Kessling, socialdemokratisk statssekreterare med ansvar för frågor om utrikesföddas etablering i samhället

Fler företagsutbildningar på gång
Keolis har i brist på hjälp från Arbetsförmedlingen skapat egna utbildningar. Den 12 veckor långa utbildningen kostar 45 000 kronor och garanterar jobb, men i nuläget finns det inget stöd eller bidrag att söka för den som vill gå utbildningen.

– Det är en bra investering, men alla har inte råd, konstaterade Cecilia Jerneheim.

Fler bussföretag överväger nu att lansera egna utbildningar.

– Vissa har inte kommit så långt, andra har kommit lite längre. Som det är nu måste företagen ta sakerna i egna händer. Jag har jobbat med de här frågorna i tio år och sett hur staten successivt puttat över kostnadsmassa till näringslivet, sa Caj Louma.

– Det handlar inte om att puffa över kostnader från den offentliga till det privata. Men det ligger i företagens intresse att chippa in och skynda på systemet, kontrade Anders Kessling.

Branschen positiv till utbildningsavdrag
Jessika Roswall, moderat ledamot i arbetsmarknadsutskottet, slog ett slag för utbildningsavdrag och fick stöd av Caj Louma.

– Det är vi för och för gärna en dialog om.

Cecilia Jerneheim konstaterade att en lösning på bussförarbristen också spelar roll för integrationen. Av alla anställda som rekryterades till Keolis under 2017 var 51 procent födda utanför Sveriges gränser.

– Språket är viktigt för att vi ska få det här att fungera, avslutade hon.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mikael Plessen
Att få unga killar/tjejer att köra buss är svårt när man visar upp scheman som dom ska köra efter. 13 timmars ramtid med en rast på kanske 4-5 timmar kan avskräcka vem som helst. Mer humana tjänster så har vi mycket större chans att locka unga tjejer/killar att börja köra buss.
Tryggheten i bussen är också viktig. Att sitta själv i bussen en fredag- lördagskväll kan vara väldigt otryggt.
Sen har vi timanställning/behovsanställningen som måste bort. Det utnyttjas till arbetsgivarens fördel. De förare som har den typen av anställning vågar inte säga ifrån om utan utnyttjas att brutta mot kollektivavtalet samt vägarbetstidslagen. Skulle de inte vilja göra det så får dom inga fler jobb.

Med vänlig hälsning
Mikael Plessen
RFO Kommunal Skåne

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.158