Så ska bristen på bussförare tacklas

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Det finns en rad åtgärder att ta till för att få människor att söka sig till bussföraryrket. Ändå händer det inte mycket, konstaterades under ett panelsamtal i Almedalen. ”Hur ska fler få lön den tjugofemte? Om bussförarbristen i Sverige”, var namnet på seminariet som arrangerades av Keolis.

Läs också: Keolis och Pilotfish ingår avtal

Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör på Keolis, inledde samtalet med att konstatera att det på senare år skett en stor och tydlig förändring på arbetsmarknaden.

– Det är oerhört svårt att hitta bussförare. Jag erbjuder årligen 600 jobb, men har ingen att rekrytera, konstaterade hon.

Caj Louma, chef kompetensförsörjning, Sveriges Bussföretag, vittnade om samma utveckling.

– Bussföretagen har jättejobbigt att hitta personal och inom två år kommer problemet att växa markant. En åkare i södra Sverige beskrev det som att ”det enda jag kontrollerar nu är att de har puls”. Det är så det ser ut. Kravbilden är väldigt basal i dag.

Saknas 12 000 förare
Totalt beräknas det behövas uppåt 12 000 nya förare inom persontrafiksbranschen under 2018. Kommunals tredje vice ordförande, Lisa Bengtsson, var den första av paneldeltagarna att komma med förslag på konkreta åtgärder. Hon påpekade att det behöver skapas arbetsförhållanden som gör att unga människor frivilligt söker sig till yrket och lyfte sedan själv fram tre problemområden: Arbetsmiljön, otrygga anställningar och yrkesutveckling.

– Det viktigaste är arbetsmiljön. Det är inte många som söker sig till ett jobb som är så otryggt, menade Bengtsson.

Läs också: Kilström tar över i Keolis

Men ingen tog upp den kastade handsken.

– Det verkar bara vara jag som vill prata om det, men jag tror fortfarande att arbetsmiljö och arbetsvillkor är grundproblemet.

Hård kritik mot arbetsförmedlingen 
Övriga paneldeltagare ägnade en stor del av samtalet åt att diskutera strukturella hinder, byråkrati och inte minst Arbetsförmedlingens misslyckade upphandling av bussförarutbildning. Bara 180 nya bussförare utbildades 2017 och nyligen stoppade Arbetsförmedlingen utbildningen som erbjudits sedan den 1 augusti förra året. Anledningen är att den bedöms som undermålig.

– Men arbetsmarknadspolitiken kan inte vara huvudleverantör av arbetskraft. Det är utbildningssystemet som ska vara det. Hur vi attraherar arbetslösa att söka sig till det här yrket kan inte lösas via arbetsförmedlingen, betonade Anders Kessling, socialdemokratisk statssekreterare med ansvar för frågor om utrikesföddas etablering i samhället

Fler företagsutbildningar på gång
Keolis har i brist på hjälp från Arbetsförmedlingen skapat egna utbildningar. Den 12 veckor långa utbildningen kostar 45 000 kronor och garanterar jobb, men i nuläget finns det inget stöd eller bidrag att söka för den som vill gå utbildningen.

– Det är en bra investering, men alla har inte råd, konstaterade Cecilia Jerneheim.

Fler bussföretag överväger nu att lansera egna utbildningar.

– Vissa har inte kommit så långt, andra har kommit lite längre. Som det är nu måste företagen ta sakerna i egna händer. Jag har jobbat med de här frågorna i tio år och sett hur staten successivt puttat över kostnadsmassa till näringslivet, sa Caj Louma.

– Det handlar inte om att puffa över kostnader från den offentliga till det privata. Men det ligger i företagens intresse att chippa in och skynda på systemet, kontrade Anders Kessling.

Branschen positiv till utbildningsavdrag
Jessika Roswall, moderat ledamot i arbetsmarknadsutskottet, slog ett slag för utbildningsavdrag och fick stöd av Caj Louma.

– Det är vi för och för gärna en dialog om.

Cecilia Jerneheim konstaterade att en lösning på bussförarbristen också spelar roll för integrationen. Av alla anställda som rekryterades till Keolis under 2017 var 51 procent födda utanför Sveriges gränser.

– Språket är viktigt för att vi ska få det här att fungera, avslutade hon.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mikael Plessen
Att få unga killar/tjejer att köra buss är svårt när man visar upp scheman som dom ska köra efter. 13 timmars ramtid med en rast på kanske 4-5 timmar kan avskräcka vem som helst. Mer humana tjänster så har vi mycket större chans att locka unga tjejer/killar att börja köra buss.
Tryggheten i bussen är också viktig. Att sitta själv i bussen en fredag- lördagskväll kan vara väldigt otryggt.
Sen har vi timanställning/behovsanställningen som måste bort. Det utnyttjas till arbetsgivarens fördel. De förare som har den typen av anställning vågar inte säga ifrån om utan utnyttjas att brutta mot kollektivavtalet samt vägarbetstidslagen. Skulle de inte vilja göra det så får dom inga fler jobb.

Med vänlig hälsning
Mikael Plessen
RFO Kommunal Skåne

Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.119