23948sdkhjf

Buss och taxi funkar bra ihop!

| Av Transportföretagen Buss | Tipsa redaktionen

Nu har det nya danska branschförbund för både buss och taxi existerat i tre månader – och det har fallit mycket väl ut, enligt vd:n Michael Nielsen.

Dansk Persontransport organiserar sedan årsskiftet både buss- och taxiföretag. Alla branschfrågor är därmed samlade i ett förbund. Arbetsgivarfrågor är inte en del av det nya danska förbundet utan drivs inom de separata arbetsgivarförbunden. Nu, i mars 2019, passade Transportföretagen Buss på att fråga Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport, tidigare vd för bussbranschförbudet Danske Busvognmaend och dessförinnan chef för IRUs Brysselkontor, om erfarenheterna under förbundets första tre månader. 

 Vilken medlemsnytta ger det nya förbundet?

– Vi representerar nu alla de danska mobilitetsaktörerna på väg, vilket ger oss en unik möjlighet att tillsammans påverka utvecklingen av persontransport, inte bara politiskt utan också kommersiellt. I den nya organisationen arbetar vi också tätt tillsammans med leverantörer till branschen, som assicierade medlemmar. Dettta gör vi för att säkra en proaktiv och innovativ tillgång till exempelvis den gröna omställningen eller introduktionen av nya mobilitetskoncept som MaaS (Mobility as a Service – Mobilitet som en tjänst, red anm).

Hur många medlemsföretag har ni?

– Det är cirka 350 medlemmar i föreningen som i sin tur representerar omkring 1500 åkare med nära 10 000 fordon. Dansk Persontransport representerar därmed omkring 90 procent av marknaden i Danmark.

Varför ingår inte arbetsgivarfrågorna i förbundet? 

– Arbetsgivarfrågor ingår visst i föreningens arbete. Vi är mycket involverade i utbildning, sociala relationer och arbetsförhållanden för förare och för att upprätthålla rättvis konkurrens genom att exempelvis se till att alla som utför persontransport i Danmark gör det enligt danska överenskommelser om lön och arbetsvillkor.

– Vi är dock inte en arbetsgivareförening i traditionell mening – alltås en som förhandlar fram avtal. Att vi inte är det är historirkst bestämt i förbindelsen med många olika historiska sammaläggningar av turist, linje- och taxiååreiföreningar i Danmar. För närvarande ligger alla de respeitive arbetsgivarföreningarna innanför persontransport, därför utanför branschföreningen.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Uteslutande positiva reaktioner från politiskt håll och från myndigheterna, de ser det som mycket fördelaktigt att ha en specifik branschorganisation med varierande och breda mobilitetsrelevanta ämnen att vända sig till, särskilt med tanke på den snabba utveckling som nu pågår inom branschen.

– Medlemmarna från bägge sidor har också välkomnat den nya organisatioen, vilket naturligtvis var förväntat, då det ju till syvende og sist var de som bestämde att sammanslagningen skulle genomföras.

Vilka tre trender kommer påverka den nordiska kollektivtrafiken mest de närmaste 10 åren? 

– Omfattande fråga, men skulle jag komma med en förhoppningsvis kvalificerad gissning så skulle det vara ytterligare konsolideringar i branschen där enheterna blir större och där enheterna var och en erbjuder flera olika mobilitetslörningar.

– Samtidigt har den gröna omställningen kommit för att stanna, vilket betyder att vi möter nya och strängare krav i fråga om miljözoner, vägtullar, utveckling och användning av alternativa drivmedel.

– Slutligen kommer vi givetvis att se ytterligare satsningar på nya kollektiva och delade mobilitetslösningar och autonoma pendeltjänster – där får vi även se nya aktörer på marknaden. Kanske ser vi till och med de första VTOL-lösningarna (Vertical Take Off and Landing) som testas också i EU och vem vet, kanske även i Danmark.

– Jag har också ett stilla hopp om att vi om tio år har kommit ur den tankebegränsning som under årtionden har karaktäriserat transportpolitiken, inte bara i Danmark, utan även i övriga EU – nämligen att järnvägstransporterna är rena och vägtrafik oren. Det trångsynta tänkandet leder inte till fruktbara samarbeten eller förnuftiga kollektiva integrerade mobilitetslösningar, vare sig i dag eller om tio år.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146